المقدمة
من خلال سعي الجامعة السعودية الإلكترونية وكلية العلوم الإدارية والمالية لتكون جزءًا فعالًا في تحقيق رؤية المملكة 2030، صُمّم برنامج ماجستير إدارة الأعمال بتخصص التسويق الرقمي المتميز لإعداد كفاءات سعودية قادرة على المشاركة في التحول الرقمي للأعمال التجارية على المستويين المحلي والعالمي، وكإستجابة للنمو السريع للتجارة الرقمية ووسائل التواصل الاجتماعي وتأثيراتها على بيئة الأعمال.
علاوة على ذلك، يعتبر هذا البرنامج الأول من نوعه في المنطقة بالحصول على إعتماد مهني من قبل معهد التسويق الرقمي (Digital Marketing Institute) في إيرلندا والذي يعتبر أحد ابرز جهات الاعتماد المهني المتخصصة في التسويق الرقمي.
يمزج هذا البرنامج بشكل فريد بين مهارات الأعمال والقيادة والتسويق الرقمي النظرية والعملية لإعداد الطلاب للتعامل مع اقتصاد عالمي سريع ومتغير.
أهداف البرنامج
يهدف برنامج ماجستير إدارة الأعمال (تخصص تسويق رقمي) الى تمكين الطلبة من
تطوير خطط تسويقية استراتيجية شاملة لبيئات العمل الرقمية وغير الرقمية
تطبيق أدوات صنع القرار المختلفه لتعزيز وتطوير وتنمية رحلة المستهلكين
استخدام مواقع الإنترنت ومحركات البحث ومنصات التواصل الاجتماعي لزيادة قيمة العلامة التجارية والتسويق الإبداعي
تطبيق تحليلات التسويق الرقمي لتقييم فعالية الحملات التسويقية
شروط القبول في البرنامج
شروط القبول الواردة في اللائحة الموحدة للدراسات العليا في الجامعات السعودية ( اضغط هنا للاطلاع على الشروط)
تفصيل الخطة الدراسية لبرنامج ماجستير إدارة الأعمال (تسويق رقمي)
الفصل التحضيري لبرنامج ماجستير إدارة الأعمال - التسويق الرقمي |
المتطلبات السابقة | الساعات المعتمدة | اسم المقرر | رمز المقرر |
N/A |
N/A |
Principles of Accounting |
ACCT490 |
N/A |
N/A |
Principles of Management |
MGT490 |
N/A |
N/A |
Microeconomics |
ECON490 |
N/A |
N/A |
Statistics |
STAT490 |
رمز المقرر | اسم المقرر | الساعات المعتمدة | المتطلبات السابقة |
---|---|---|---|
السنة الاولى - المستوى الاول | |||
ECN500 | الاقتصاد الدولي | 3 ساعات | N/A |
RES 500 | مهارات الكتابة والبحوث الأكاديمية | 3 ساعات | N/A |
المجموع | 9 | ||
السنة الاولى - المستوى الثاني | |||
دار 560 | تنمية المهارات القيادية | 3 ساعات | RES500 & ECN500 |
مال 500 | مبادئ المالية | 3 ساعات | RES500 & ECN500 |
المجموع | 9 | ||
السنة الاولى - المستوى الثالث | |||
MKT500 | إدارة التسويق الرقمي | 3 ساعات | دار 560 |
دار 510 | التخطيط الاستراتيجي | 3 ساعات | دار 560 |
المجموع | 9 | ||
السنة الثانية - المستوى الرابع | |||
MKT560 | التسويق عبر الإنترنت وقنوات التواصل الاجتماعي | 3 ساعات | MKT500 |
MKT540 | رحلة وسلوك العميل | 3 ساعات | MKT500 |
المجموع | 9 | ||
السنة الثانية - المستوى الخامس | |||
MKT600 | إدارة العلامة التجارية في العالم الرقمي | 3 ساعات | MKT500 |
MKT610 | تكامل الاتصال التسويقي مع تخطيط الحملات الرقمية | 3 ساعات | MKT540 |
السنة الثانية - المستوى السادس | |||
MKT640 | تحليلات التسويق الرقمي | 3 ساعات | MKT610 |
دار 675 | مشروع بحثي | 3 ساعات | إكمال 27 ساعة |
توصيف المقرارات
credit(3 ساعات) | ECN500 | الاقتصاد الدولي | |
---|---|---|---|
Examine the theories of international trade and finance, and the influence and impact on management decisions and corporate agreements. Develop an understanding of international monetary issues, and the social, cultural, and governmental effects on the global business. |
credit(3 ساعات) | RES 500 | مهارات الكتابة والبحوث الأكاديمية | |
---|---|---|---|
This course will provide the students with the basics of academic writing and a broad introduction to the methodological foundations and tools to make research. The course covers the basics of academic writing for graduate level students and introduces the language of research, ethical principles and challenges, and the elements of the research process within quantitative, qualitative, and mixed methods approaches. Participants will use theoretical aspects to begin to critically review literature relevant to their field of interests. Students will learn how to identify problems to study, develop hypotheses and research questions, specify independent and dependent variables, check for the validity and reliability of studies and design research projects. They will be exposed to a broad range of designs used in their researches from laboratory and field experiments, surveys, content analysis, focus groups and in-depth interviewing. |
credit(3 ساعات) | دار 560 | تنمية المهارات القيادية | |
---|---|---|---|
Explore the tools, models, and practices for leadership development. Gain a working knowledge of developing leadership skills and programs for future leaders to effectively compete in a global world. |
credit(3 ساعات) | مال 500 | مبادئ المالية | |
---|---|---|---|
Understand the principles and theories of finance to analyze statements and fiscal information for effective decision-making in today's competitive environment. Emphasis is on developing skills in critical thinking and applying financial concepts and principles. |
credit(3 ساعات) | MKT500 | إدارة التسويق الرقمي | |
---|---|---|---|
This course will expose students to the fundamentals of marketing, to include product development, pricing, promotions, placement, brand management, the customer experience, and integrated marketing communications. Students will learn how basic marketing concepts have been adapted for the online world, showing how the fundamentals apply to digital marketing. |
credit(3 ساعات) | دار 510 | التخطيط الاستراتيجي | |
---|---|---|---|
This course is an exploration of the essentials of business, innovation and market strategies that drive organizations. Primary focus is on setting strategy and goals for an organization with consideration of internal resources, innovation focus, market opportunities, and return on investment. |
credit(3 ساعات) | MKT560 | التسويق عبر الإنترنت وقنوات التواصل الاجتماعي | |
---|---|---|---|
This is a fast-paced course that covers the tools and tactics that are used to build brand awareness, capture leads, and increase sales. Students will learn how to create and manage content for online advertising, search engine marketing and paid search, email marketing, social media, mobile marketing, and website development and optimization. |
credit(3 ساعات) | MKT540 | رحلة وسلوك العميل | |
---|---|---|---|
This course provides students with a foundational knowledge of how customers think, feel, assess, decide, purchase, and consume. The course will walk the students through pre-purchase motivations and post-purchase activities, providing conceptual frameworks for analysis. Students also will learn how to identify, create, and analyze the customer journey from a digital marketing perspective, to include the use of SEO, social media campaigns, engagement, the sales funnel, and customer segmentation. |
credit(3 ساعات) | MKT600 | إدارة العلامة التجارية في العالم الرقمي | |
---|---|---|---|
Branding is at the heart of successful products, services, and organizations. Students will examine the concept of branding, learn what contributes to brand value, and develop insights into how to manage a brand and the marketing techniques that can build brand equity. Students then will learn how to manage a brand in the digital world, focusing on the key attributes of brand awareness, brand loyalty, brand recognition, and brand reputation. |
credit(3 ساعات) | MKT610 | تكامل الاتصال التسويقي مع تخطيط الحملات الرقمية | |
---|---|---|---|
This course starts by examining Integrated Marketing Communications (IMC)—a strategic approach that balances advertising, public relations, and marketing communications—and its core components of customer identification and valuation, message delivery, ROI, budgeting, and outcomes. The course then requires students to apply an IMC framework to digital marketing, as students develop a digital marketing campaign that integrates strategy and goals; content development and social media marketing; email; and mobile marketing, as well as advertising and public relations. |
credit(3 ساعات) | MKT640 | تحليلات التسويق الرقمي | |
---|---|---|---|
The course will conduct a deep dive into website analytics and social media metrics, focusing on how to gather and analyze data to assess the efficacy of online marketing in achieving an organization’s overall goals. The course will expose students to various tools for measuring digital marketing, such as Google Analytics. Students will learn how to create visual presentations of big data that communicate results effectively. |
credit(3 ساعات) | دار 675 | مشروع بحثي | |
---|---|---|---|
The course is required to be undertaken in the form of a research program in which the candidates will pursue rigorous applied research on a self-selected topic or problem under the guidance of a faculty member. Essentially, the project needs to be practical, relevant, and address a problem of great interest to practitioners (corporate), local or global economy while simultaneously contributing to the body of academic literature. Therefore, while the project helps to integrate prior MBA courses, and develop students’ research skills, it challenges students to critically reflect, develop, implement, and analyze the business research methods appropriate to any business setting using a sound scientific approach. |
للاطلاع على ملفات الخطة الدراسية
الخطة الدراسية للبرنامج اضغط هنا