كلية العلوم الإدارية والمالية

كلية العلوم الإدارية والمالية

كلية العلوم الإدارية والمالية

المقدمة

تسعى الجامعة الإلكترونية السعودية وكلية العلوم الإدارية والمالية الى أن تكون منظومه فعاله في تحقيق رؤية المملكة 2030 ومن هذا المنطلق أطلق برنامج ماجستير إدارة الأعمال التنفيذي لزيادة الكفاءات البشرية التي تلبي متطلبات سوق العمل وتحقق أهداف الرؤية بتخريج رواد اعمال وقياديين متميزين

يهدف هذا البرنامج إلى إعداد الطلاب لشغل الوظائف التنفيذية في القطاع الحكومي والقطاع الخاص ويساعدهم في اكتساب المهارات التي تشتد الحاجة إليها في مؤسسات القرن الحادي والعشرين. يوفر البرنامج مجموعة من المهارات المتوازنة التي تشمل كلا من المهارات الوظيفية والشخصية. يركز هذا البرنامج على تعزيز قدرات التفكير التحليلي والإبداعي التي تعتبر حاسمة لنجاح المديرين والقادة.

يطابق برنامج ماجستير إدارة الأعمال التنفيذي بشكل كبير مقررات وخصائص برنامج ماجستير إدارة الأعمال (MBA) الحالي مع تغيير في سياسة التقديم بحيث يتم طرح المقررات في عطل نهاية الأسبوع مما يسمح لشريحه أكبر من الراغبين في إكمال دراساتهم العليا في الإنضمام لهذا البرنامج.

أهداف البرنامج

تقديم مقررات أكاديمية عالية الفتمير قادرة على إنتاج مخرجات علمية فعالة في تحفيز التطوير والإبتكار.

المساهمه في تحقيق الجودة والتميز وخلق ثقافة الإبداع والتحليل المنطقي في علم الإدارة.

تقديم أساليب تدريب وتعلم حديثة تساهم في رفع مهارات وجودة العمل للخريجين.

تقديم وتطوير القدرات الإدارية والقيادة المهنية لدى الخريجين وتمكينهم من القياد بدور ريادي في القطاعين الخاص والعام

تطبيق معايير ضمان الجودة المتعارف عليها محليا ودوليا

تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى الطلبة من خلال توليف وتحليل وتعزيز قيمه العمل الجماعي

شروط القبول في البرنامج

شروط القبول الواردة في اللائحة الموحدة للدراسات العليا في الجامعات السعودية ( اضغط هنا للاطلاع على الشروط)

 

تفصيل الخطة الدراسية لبرنامج ماجستير إدارة الأعمال التنفيذي

الفصل التحضيري لبرنامج ماجستير إدارة الأعمال التنفيذي
المتطلبات السابقة الساعات المعتمدة ​ اسم المقرر ​ رمز المقرر

N/A

N/A

Principles of Accounting

ACCT490

N/A

N/A

Principles of Management

MGT490

N/A

N/A

Microeconomics

ECON490

N/A

N/A

Statistics

STAT490

 

رمز المقرر ​ اسم المقرر​ الساعات المعتمدة المتطلبات السابقة
المستوى الأول - السنة الاولى
ECN500 الاقتصاد الدولي 3 ساعات N/A
FIN500 مبادئ المالية 3 ساعات N/A
المجموع 9
المستوى الثاني - السنة الاولى
دار 560 تنمية المهارات القيادية 3ساعات مال 500 & ECN500
ACT500 المحاسبة الإدارية 3 ساعات مال 500 & ECN500
المجموع 9
المستوى الثالث - السنة الأولى
دار 510 التخطيط الاستراتيجي 3 ساعات دار 560
دار 520 إدارة الأداء للنتائج 3 ساعات دار 560
المجموع 9
المستوى الرابع - السنة الثانية
دار 521 إدارة البيئة الديناميكية 3 ساعات دار 510
دار 672 فرضية القرار داخل الأسواق العالمية 3 ساعات
المجموع 6
المستوى الخامس - السنة الثانية
دار 530 إدارة العمليات 3 ساعات
قصد 500 الأعمال وتكنولوجيا المعلومات 3 ساعات
المستوى السادس - السنة الثانية
دار 685 مشروع كابستون (محاكاة) 3 ساعات إكمال 27 ساعة
توصيف المقرارات
​ credit(3 ساعات) ECN500 ​ الاقتصاد الدولي

Examine the theories of international trade and finance, and the influence and impact on management decisions and corporate agreements. Develop an understanding of international monetary issues, and the social, cultural, and governmental effects on the global business.

​ credit(3 ساعات) FIN500 ​ مبادئ المالية

Understand the principles and theories of finance to analyze statements and fiscal information for effective decision-making in today's competitive environment.  Emphasis is on developing skills in critical thinking and applying financial concepts and principles. 

​ credit(3ساعات) دار 560 ​ تنمية المهارات القيادية

Explore the tools, models, and practices for leadership development. Gain a working knowledge of developing leadership skills and programs for future leaders to effectively compete in a global world.  ​

​ credit(3 ساعات) ACT500 ​ المحاسبة الإدارية
This course examines the principles, techniques, and uses of accounting in the planning and control of business organizations from a management perspective. Identified are the budgetary process and related performance evaluation techniques, cost-volume-profit relationship, product costing methods.
​ credit(3 ساعات) دار 510 ​ التخطيط الاستراتيجي

This course is an exploration of the essentials of business, innovation and market strategies that drive organizations.  Primary focus is on setting strategy and goals for an organization with consideration of internal resources, innovation focus, market opportunities, and return on investment.

​ credit(3 ساعات) دار 520 ​ إدارة الأداء للنتائج

Understand the design and execution of successful management and processes. Examine utilization and outcomes of performance appraisals, compensation, and training effectiveness. ​ ​

​ credit(3 ساعات) دار 521 ​ إدارة البيئة الديناميكية

Examine the factors and theories for effective change management. Examine strategies, structures, and techniques for facilitating organizational change for competitive success in today's dynamic business environment.

​ credit(3 ساعات) دار 672 ​ فرضية القرار داخل الأسواق العالمية

Focused on decision theory in the global marketplace, the practical and applied course introduces students to fundamental and advanced aspects of decision theory though strategic innovation integration. The course also prepares individuals to take the Certified Innovation Leader exam from AIPMM-The Association of International Product Marketing and Management. ​

​ credit(3 ساعات) دار 530 ​ إدارة العمليات

Develop an understanding of the various functions and responsibilities of the operation department in response to today's current competitive environment and market demands. Examine quality management, the design and production of goods and services, effective supply chains and virtual chains, product life cycles, and the design and management of processes to develop and improve.

​ credit(3 ساعات) قصد 500 ​ الأعمال وتكنولوجيا المعلومات

This course is appropriate for students with limited experience in IT. It provides an overview of information technologies used to maximize organizational efficiency and effectiveness.

​ credit(3 ساعات) دار 685 ​ مشروع كابستون (محاكاة)

The course is required to be undertaken in the form of a research program in which the candidates will pursue rigorous applied research on a self-selected topic or business problem under the guidance of a faculty member. Essentially, the project needs to be practical, relevant, and address a problem of great interest to practitioners (corporate), local or global economy while simultaneously contributing to the body of academic literature. Therefore, while the project helps to integrate prior MBA courses, and develop students’ research skills, it challenges students to critically reflect, develop, implement, and analyze the business research methods appropriate to any business setting using a sound scientific approach. 

 

للاطلاع على ملفات الخطة الدراسية

ملف الخطة الدراسية اضغط هنا