كلية العلوم الإدارية والمالية

كلية العلوم الإدارية والمالية

المقدمة

تسعى الجامعة الإلكترونية السعودية وكلية العلوم الإدارية والمالية الى أن تكون منظومه فعاله في تحقيق رؤية المملكة 2030 ومن هذا المنطلق أطلق برنامج ماجستير إدارة الأعمال التنفيذي لزيادة الكفاءات البشرية التي تلبي متطلبات سوق العمل وتحقق أهداف الرؤية بتخريج رواد اعمال وقياديين متميزين

يهدف هذا البرنامج إلى إعداد الطلاب لشغل الوظائف التنفيذية في القطاع الحكومي والقطاع الخاص ويساعدهم في اكتساب المهارات التي تشتد الحاجة إليها في مؤسسات القرن الحادي والعشرين. يوفر البرنامج مجموعة من المهارات المتوازنة التي تشمل كلا من المهارات الوظيفية والشخصية. يركز هذا البرنامج على تعزيز قدرات التفكير التحليلي والإبداعي التي تعتبر حاسمة لنجاح المديرين والقادة.

يطابق برنامج ماجستير إدارة الأعمال التنفيذي بشكل كبير مقررات وخصائص برنامج ماجستير إدارة الأعمال (MBA) الحالي مع تغيير في سياسة التقديم بحيث يتم طرح المقررات في عطل نهاية الأسبوع مما يسمح لشريحه أكبر من الراغبين في إكمال دراساتهم العليا في الإنضمام لهذا البرنامج.

أهداف البرنامج

تقديم مقررات أكاديمية عالية الفتمير قادرة على إنتاج مخرجات علمية فعالة في تحفيز التطوير والإبتكار.

المساهمه في تحقيق الجودة والتميز وخلق ثقافة الإبداع والتحليل المنطقي في علم الإدارة.

تقديم أساليب تدريب وتعلم حديثة تساهم في رفع مهارات وجودة العمل للخريجين.

تقديم وتطوير القدرات الإدارية والقيادة المهنية لدى الخريجين وتمكينهم من القياد بدور ريادي في القطاعين الخاص والعام

تطبيق معايير ضمان الجودة المتعارف عليها محليا ودوليا

تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى الطلبة من خلال توليف وتحليل وتعزيز قيمه العمل الجماعي

شروط القبول في البرنامج

شروط القبول الواردة في اللائحة الموحدة للدراسات العليا في الجامعات السعودية ( اضغط هنا للاطلاع على الشروط)

 

تفصيل الخطة الدراسية لبرنامج ماجستير إدارة الأعمال التنفيذي

 

الفصل التحضيري للماجستير

 

المتطلبات السابقة

الساعات المعتمدة

اسم المقرر

رمز المقرر

 

N/A

N/A

Principles of Accounting

ACCT490

N/A

N/A

Principles of Management

MGT490

N/A

N/A

Microeconomics

ECON490

N/A

N/A

Statistics

STAT490

 

رمز المقرر ​ اسم المقرر​ الساعات المعتمدة المتطلبات السابقة
Level 1
ECN500 Global Economics 3 hours N/A
ACT500 Managerial Accounting 3 hours N/A
FIN500 Principles of Finance 3 hours N/A
المجموع 9
Level 2
MGT560 Leadership Development 3 hours ECN500 & FIN500
MGT520 Managing Performance for Results 3 hours ECN500 & FIN500
MGT510 Strategy Planning 3 hours ECN500 & FIN500
المجموع 9
Level 3
ECOM500 Business and Information Technology 3 hours MGT510
MGT521 Managing Dynamic Environment 3 hours MGT510
MGT530 Operation Management 3 hours MGT510
المجموع 9
Level 4
MGT685 Capstone Project (simulation) 3 hours Completion of 24 hours
MGT672 Decision Theory within the Global Marketplace 3 hours MGT510 & MGT530
المجموع 6
توصيف المقرارات
​ credit(3 hours) ECN500 ​ Global Economics

Examine the theories of international trade and finance, and the influence and impact on management decisions and corporate agreements. Develop an understanding of international monetary issues, and the social, cultural, and governmental effects on the global business.

​ credit(3 hours) ACT500 ​ Managerial Accounting

An understanding of the theories of economics in a global context. Emphasis on the application of the concepts of demand and elasticity, international rate determination and balance of payments, national and international financial system and institutions, and macroeconomic indicators.​

​ credit(3 hours) FIN500 ​ Principles of Finance

Understand the principles and theories of finance to analyze statements and fiscal information for effective decision-making in today's competitive environment.  Emphasis is on developing skills in critical thinking and applying financial concepts and principles. 

​ credit(3 hours) MGT560 ​ Leadership Development

Explore the tools, models, and practices for leadership development. Gain a working knowledge of developing leadership skills and programs for future leaders to effectively compete in a global world.  ​

​ credit(3 hours) MGT520 ​ Managing Performance for Results

Understand the design and execution of successful management and processes. Examine utilization and outcomes of performance appraisals, compensation, and training effectiveness. ​ ​

​ credit(3 hours) MGT510 ​ Strategy Planning

This course is an exploration of the essentials of business, innovation and market strategies that drive organizations.  Primary focus is on setting strategy and goals for an organization with consideration of internal resources, innovation focus, market opportunities, and return on investment.

​ credit(3 hours) ECOM500 ​ Business and Information Technology

This course is appropriate for students with limited experience in IT. It provides an overview of information technologies used to maximize organizational efficiency and effectiveness.

​ credit(3 hours) MGT521 ​ Managing Dynamic Environment

Examine the factors and theories for effective change management. Examine strategies, structures, and techniques for facilitating organizational change for competitive success in today's dynamic business environment.

​ credit(3 hours) MGT530 ​ Operation Management

Develop an understanding of the various functions and responsibilities of the operation department in response to today's current competitive environment and market demands. Examine quality management, the design and production of goods and services, effective supply chains and virtual chains, product life cycles, and the design and management of processes to develop and improve.

​ credit(3 hours) MGT685 ​ Capstone Project (simulation)

The course is required to be undertaken in the form of a research program in which the candidates will pursue rigorous applied research on a self-selected topic or business problem under the guidance of a faculty member. Essentially, the project needs to be practical, relevant, and address a problem of great interest to practitioners (corporate), local or global economy while simultaneously contributing to the body of academic literature. Therefore, while the project helps to integrate prior MBA courses, and develop students’ research skills, it challenges students to critically reflect, develop, implement, and analyze the business research methods appropriate to any business setting using a sound scientific approach. 

 

​ credit(3 hours) MGT672 ​ Decision Theory within the Global Marketplace

Focused on decision theory in the global marketplace, the practical and applied course introduces students to fundamental and advanced aspects of decision theory though strategic innovation integration. The course also prepares individuals to take the Certified Innovation Leader exam from AIPMM-The Association of International Product Marketing and Management. ​

للاطلاع على ملفات الخطة الدراسية

ملف الخطة الدراسية اضغط هنا

Chat Bot
المساعد الذكي