المقدمة
برنامج الماجستير في إدارة الأعمال (MBA) هو لتعزيز مهارات الطلاب في المجالات الوظيفية في الأعمال التي تتيح لهم تطوير المهارات الإدارية اللازمة لتكون فعالة في بيئة الأعمال المتغيرة. تم تصميم البرنامج للطلاب الذين لديهم اهتمام لتطوير حياتهم المهنية في مجال الأعمال التجارية. كذلك يعزز برنامج الماجستير في إدارة الأعمال (MBA) انخراط الطلاب في نموذج جديد من اساليب تقديم المعرفة و الذي يعتمد على برنامج التعلم الممزوج (التقليدي والافتراضي)، والذي يتضمن دراسة مجالات وظيفية متعددة من الأعمال مثل الإدارة الاستراتيجية والاقتصاد العالمي، وأخلاقيات العمل والقيادة والأعمال التجارية الدولية، و أكثر من ذلك.
أهداف البرنامج
تحسين مستوى مهارات الطلاب في التعلم الذاتي والتعليم التعاوني والعمل بروح الفريق الواحد.
تحسين مستوى المعرفة العلمية الأكاديمية لمن يرغب من المتخرجين في مواصلة دراسته العليا.
شروط القبول في البرنامج
إضافة إلى شروط القبول الواردة في اللائحة الموحدة للدراسات العليا في الجامعات السعودية يشترط التالي:
الحصول على بكالوريوس انتظامًا من جامعة معترف بها، ويشترط على الطلاب الحاصلين على البكالوريوس في غير تخصصات إدارة الأعمال اجتياز الفصل التحضيري قبل القبول النهائي في البرنامج.
أن لا يقل المعدل التراكمي في البكالوريوس عن جيد (2.00 من 4.00 أو 3.00 من 5.00).
ويرفق المتقدم مع طلبات القبول
عدد 2 توصيات علمية (Recommendations).
صور من الشهادات العلمية (Certificates) والسجل الأكاديمي (Transcripts) والسيرة الذاتية (CV) و الوثائق الرسمية ذات العلاقة.
صورة من معادلة الشهادة صادرة من وزارة التعليم العالي للمتخرجين من خارج المملكة.
تم اعتماد الخطة الدراسية المحدثة لبرنامج ماجستير إدارة الأعمال (MBA)، والتي تشمل على 12 مقررًا دراسيًا بواقع ثلاث ساعات لكل مقرر، موزعة على أربعة فصول دراسية على النحو الموضح أدناه:
- يشمل هذا التحديث الطلبة الذين بدأوا، في دراسة مرحلة الماجستير اعتبارًا من من الفصل الدراسي الأول للعام الأكاديمي 1440-1441 هـــ (2019-2020 م) أي منذ سبتمبر 2019م .
- يستمر الطلبة الذين بدأوا في دراسة الماجستير قبل هذا التاريخ في متابعة دراستهم على الخطة الدراسية السابقة والتي يمكن الاطلاع عليها بالضغط هنا.
تفصيل الخطة الدراسية المحدثة لبرنامج ماجستير إدارة الأعمال (MBA)
للطلبة المسجلين الفصل الدراسي الأول للعام الأكاديمي 1441-1442 هـــ (2020-2021 م)
الفصل التحضيري للماجستير |
المتطلبات السابقة | الساعات المعتمدة | اسم المقرر | رمز المقرر |
N/A |
N/A |
Principles of Accounting |
ACCT490 |
N/A |
N/A |
Principles of Management |
MGT490 |
N/A |
N/A |
Microeconomics |
ECON490 |
N/A |
N/A |
Statistics |
STAT490 |
رمز المقرر | اسم المقرر | الساعات المعتمدة | المتطلبات السابقة |
---|---|---|---|
المستوى الأول | |||
ECN500 | Global Economics | 3 | N/A |
RES 500 | Academic Writing and Research Skills | 3 | N/A |
FIN500 | Principles of Finance | 3 | N/A |
المستوى الثانى | |||
MGT560 | Leadership Development | 3 | ECN500 & RES500 |
MGT520 | Managing Performance for Results | 3 | ECN500 & RES500 |
MGT510 | Strategy Planning | 3 | ECN500 & RES500 |
المستوى الثالث | |||
ACT500 | Managerial Accounting | 3 | ECN500 & RES500 |
MGT521 | Managing Dynamic Environment | 3 | ECN500 & RES500 |
MGT530 | Operation Management | 3 | ECN500 & RES500 |
المستوى الرابع | |||
ECOM500 | Business and Information Technology | 3 | ECN500 & RES500 |
MGT675 | Research Project | 3 | Completion of 27 hours |
MGT672 | Decision Theory within the Global Marketplace | 3 | ECN500 & RES500 |
توصيف المقرارات
credit(3) | ECN500 | Global Economics | |
---|---|---|---|
Examine the theories of international trade and finance, and the influence and impact on management decisions and corporate agreements. Develop an understanding of international monetary issues, and the social, cultural, and governmental effects on the global business. |
credit(3) | RES 500 | Academic Writing and Research Skills | |
---|---|---|---|
This course will provide the students with the basics of academic writing and a broad introduction to the methodological foundations and tools to make research. The course covers the basics of academic writing for graduate level students and introduces the language of research, ethical principles and challenges, and the elements of the research process within quantitative, qualitative, and mixed methods approaches. Participants will use theoretical aspects to begin to critically review literature relevant to their field of interests. Students will learn how to identify problems to study, develop hypotheses and research questions, specify independent and dependent variables, check for the validity and reliability of studies and design research projects. They will be exposed to a broad range of designs used in their researches from laboratory and field experiments, surveys, content analysis, focus groups and in-depth interviewing. |
credit(3) | FIN500 | Principles of Finance | |
---|---|---|---|
Understand the principles and theories of finance to analyze statements and fiscal information for effective decision-making in today's competitive environment. Emphasis is on developing skills in critical thinking and applying financial concepts and principles. |
credit(3) | MGT560 | Leadership Development | |
---|---|---|---|
Explore the tools, models, and practices for leadership development. Gain a working knowledge of developing leadership skills and programs for future leaders to effectively compete in a global world. |
credit(3) | MGT520 | Managing Performance for Results | |
---|---|---|---|
Understand the design and execution of successful management and processes. Examine utilization and outcomes of performance appraisals, compensation, and training effectiveness. |
credit(3) | MGT510 | Strategy Planning | |
---|---|---|---|
This course is an exploration of the essentials of business, innovation and market strategies that drive organizations. Primary focus is on setting strategy and goals for an organization with consideration of internal resources, innovation focus, market opportunities, and return on investment. |
credit(3) | ACT500 | Managerial Accounting | |
---|---|---|---|
An understanding of the theories of economics in a global context. Emphasis on the application of the concepts of demand and elasticity, international rate determination and balance of payments, national and international financial system and institutions, and macroeconomic indicators. |
credit(3) | MGT521 | Managing Dynamic Environment | |
---|---|---|---|
Examine the factors and theories for effective change management. Examine strategies, structures, and techniques for facilitating organizational change for competitive success in today's dynamic business environment. |
credit(3) | MGT530 | Operation Management | |
---|---|---|---|
Develop an understanding of the various functions and responsibilities of the operation department in response to today's current competitive environment and market demands. Examine quality management, the design and production of goods and services, effective supply chains and virtual chains, product life cycles, and the design and management of processes to develop and improve. |
credit(3) | ECOM500 | Business and Information Technology | |
---|---|---|---|
This course is appropriate for students with limited experience in IT. It provides an overview of information technologies used to maximize organizational efficiency and effectiveness. |
credit(3) | MGT675 | Research Project | |
---|---|---|---|
The course is required to be undertaken in the form of a research program in which the candidates will pursue rigorous applied research on a self-selected topic or problem under the guidance of a faculty member. Essentially, the project needs to be practical, relevant, and address a problem of great interest to practitioners (corporate), local or global economy while simultaneously contributing to the body of academic literature. Therefore, while the project helps to integrate prior MBA courses, and develop students’ research skills, it challenges students to critically reflect, develop, implement, and analyze the business research methods appropriate to any business setting using a sound scientific approach. |
credit(3) | MGT672 | Decision Theory within the Global Marketplace | |
---|---|---|---|
Focused on decision theory in the global marketplace, the practical and applied course introduces students to fundamental and advanced aspects of decision theory though strategic innovation integration. The course also prepares individuals to take the Certified Innovation Leader exam from AIPMM-The Association of International Product Marketing and Management. |