كلية العلوم الإدارية والمالية

كلية العلوم الإدارية والمالية

كلية العلوم الإدارية والمالية

المقدمة

برنامج الماجستير في إدارة الأعمال (MBA) هو لتعزيز مهارات الطلاب في المجالات الوظيفية في الأعمال التي تتيح لهم تطوير المهارات الإدارية اللازمة لتكون فعالة في بيئة الأعمال المتغيرة. تم تصميم البرنامج للطلاب الذين لديهم اهتمام لتطوير حياتهم المهنية في مجال الأعمال التجارية. كذلك يعزز برنامج الماجستير في إدارة الأعمال (MBA) انخراط الطلاب في نموذج جديد من اساليب تقديم المعرفة و الذي يعتمد على برنامج التعلم الممزوج (التقليدي والافتراضي)، والذي يتضمن دراسة مجالات وظيفية متعددة من الأعمال مثل الإدارة الاستراتيجية والاقتصاد العالمي، وأخلاقيات العمل والقيادة والأعمال التجارية الدولية، و أكثر من ذلك.

أهداف البرنامج

تحسين مستوى مهارات الطلاب في التعلم الذاتي والتعليم التعاوني والعمل بروح الفريق الواحد.

تحسين مستوى المعرفة العلمية الأكاديمية لمن يرغب من المتخرجين في مواصلة دراسته العليا.

شروط القبول في البرنامج

شروط القبول الواردة في اللائحة الموحدة للدراسات العليا في الجامعات السعودية ( اضغط هنا للاطلاع على الشروط)

 

تم اعتماد الخطة الدراسية المحدثة لبرنامج ماجستير إدارة الأعمال (MBA)، والتي تشمل على 12 مقررًا دراسيًا بواقع ثلاث ساعات لكل مقرر، موزعة على أربعة فصول دراسية على النحو الموضح أدناه:

  • يشمل هذا التحديث الطلبة الذين تم قبولهم في 2019، في دراسة مرحلة الماجستير اعتبارًا من من الفصل الدراسي الأول للعام الأكاديمي 1440-1441 هـــ (2019-2020 م) أي منذ سبتمبر 2019م. 

  • يستمر الطلبة الذين بدؤوا في دراسة الماجستير قبل هذا التاريخ في متابعة دراستهم على الخطة الدراسية السابقة والتي يمكن الاطلاع عليها بالضغط هنا.

 

تفصيل الخطة الدراسية المحدثة لبرنامج ماجستير إدارة الأعمال (MBA)

 

الفصل التحضيري للماجستير
المتطلبات السابقة الساعات المعتمدة ​ اسم المقرر ​ رمز المقرر

N/A

N/A

Principles of Accounting

ACCT490

N/A

N/A

Principles of Management

MGT490

N/A

N/A

Microeconomics

ECON490

N/A

N/A

Statistics

STAT490

 

رمز المقرر ​ اسم المقرر​ الساعات المعتمدة المتطلبات السابقة
المستوى الأول - السنة الاولى
ECN500 الاقتصاد الدولي 3 ساعة N/A ​
RES 500 مهارات الكتابة والبحوث الأكاديمية 3 ساعة N/A ​
المستوى الثانى - السنة الأولى
دار 560 تنمية المهارات القيادية 3 ساعة RES500 & ECN500
مال 500 مبادئ المالية 3 ساعة RES500 & ECN500
المستوى الثالث​ ​- السنة الاولى ​
دار 520 إدارة الأداء للنتائج 3 ساعة دار 560
دار 510 التخطيط الاستراتيجي 3 ساعة دار 560
المستوى الرابع - السنة الثانية
ACT500 المحاسبة الإدارية 3 ساعة
دار 521 إدارة البيئة الديناميكية 3 ساعة دار 510
المستوى الخامس - السنة الثانية
دار 530 إدارة العمليات 3 ساعة
قصد 500 الأعمال وتكنولوجيا المعلومات 3 ساعة
المستوى السادس - السنة الثانية
دار 672 فرضية القرار داخل الأسواق العالمية 3 ساعة
دار 675 مشروع بحثي 3 ساعة إكمال 27 ساعة
توصيف المقرارات
​ credit(3 ساعة) ECN500 ​ الاقتصاد الدولي

Examine the theories of international trade and finance, and the influence and impact on management decisions and corporate agreements. Develop an understanding of international monetary issues, and the social, cultural, and governmental effects on the global business. ​ ​

​ credit(3 ساعة) RES 500 ​ مهارات الكتابة والبحوث الأكاديمية

This course will provide the students with the basics of academic writing and a broad introduction to the methodological foundations and tools to make research. The course covers the basics of academic writing for graduate level students and introduces the language of research, ethical principles and challenges, and the elements of the research process within quantitative, qualitative, and mixed methods approaches. Participants will use theoretical aspects to begin to critically review literature relevant to their field of interests. Students will learn how to identify problems to study, develop hypotheses and research questions, specify independent and dependent variables, check for the validity and reliability of studies and design research projects. They will be exposed to a broad range of designs used in their researches from laboratory and field experiments, surveys, content analysis, focus groups and in-depth interviewing. ​

​ credit(3 ساعة) دار 560 ​ تنمية المهارات القيادية

Explore the tools, models, and practices for leadership development. Gain a working knowledge of developing leadership skills and programs for future leaders to effectively compete in a global world.  ​ ​

​ credit(3 ساعة) مال 500 ​ مبادئ المالية

Understand the principles and theories of finance to analyze statements and fiscal information for effective decision-making in today's competitive environment.  Emphasis is on developing skills in critical thinking and applying financial concepts and principles.  

​ credit(3 ساعة) دار 520 ​ إدارة الأداء للنتائج

Understand the design and execution of successful management and processes. Examine utilization and outcomes of performance appraisals, compensation, and training effectiveness. ​ ​

​ credit(3 ساعة) دار 510 ​ التخطيط الاستراتيجي

This course is an exploration of the essentials of business, innovation and market strategies that drive organizations.  Primary focus is on setting strategy and goals for an organization with consideration of internal resources, innovation focus, market opportunities, and return on investment.

​ credit(3 ساعة) ACT500 ​ المحاسبة الإدارية
This course examines the principles, techniques, and uses of accounting in the planning and control of business organizations from a management perspective. Identified are the budgetary process and related performance evaluation techniques, cost-volume-profit relationship, product costing methods.
​ credit(3 ساعة) دار 521 ​ إدارة البيئة الديناميكية

Examine the factors and theories for effective change management. Examine strategies, structures, and techniques for facilitating organizational change for competitive success in today's dynamic business environment. ​ ​

​ credit(3 ساعة) دار 530 ​ إدارة العمليات

Develop an understanding of the various functions and responsibilities of the operation department in response to today's current competitive environment and market demands. Examine quality management, the design and production of goods and services, effective supply chains and virtual chains, product life cycles, and the design and management of processes to develop and improve. ​ ​

​ credit(3 ساعة) قصد 500 ​ الأعمال وتكنولوجيا المعلومات

This course is appropriate for students with limited experience in IT. It provides an overview of information technologies used to maximize organizational efficiency and effectiveness.

​ credit(3 ساعة) دار 672 ​ فرضية القرار داخل الأسواق العالمية

Focused on decision theory in the global marketplace, the practical and applied course introduces students to fundamental and advanced aspects of decision theory though strategic innovation integration. The course also prepares individuals to take the Certified Innovation Leader exam from AIPMM-The Association of International Product Marketing and Management. ​ ​

​ credit(3 ساعة) دار 675 ​ مشروع بحثي

The course is required to be undertaken in the form of a research program in which the candidates will pursue rigorous applied research on a self-selected topic or problem under the guidance of a faculty member. Essentially, the project needs to be practical, relevant, and address a problem of great interest to practitioners (corporate), local or global economy while simultaneously contributing to the body of academic literature. Therefore, while the project helps to integrate prior MBA courses, and develop students’ research skills, it challenges students to critically reflect, develop, implement, and analyze the business research methods appropriate to any business setting using a sound scientific approach.  

للاطلاع على ملفات الخطة الدراسية